نقش گرافیک در ارتباطات / محمد جواد محسن زاده، کارشناس ارتباط تصویری

امروزه با وجود بیش از صد زبان و 5 هزار گویش، نمی‌توان برای معرفی مراکز و مکان‌های مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانه‌ها‌ در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریعتر انتقال می‌دهد.

البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبل‌های تصویری می‌پردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در بر‌می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونه‌های آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحه‌آرایی و ده‌ها مورد دیگر اشاره کرد. حتی در این زمینه گرافیک پا را نیز فراتر گذاشته و در سینما و تلویزیون نیز کاربرد دارد.

روابط عمومی به مثابه زبان یک سازمان، وظیفه بیان و اعلان کارکردهای ذاتی و تبعی آن فرد حقوقی را در سرلوحه وظایف خود دارد و به خدمت گرفتن تمامی شیوه‌های رایج در بیان هنری پیام برای واگویه مستقیم یا غیرمستقیم پیام با عنایت به موقعیت‌های زمانی و مکانی، هنری است که مدیران موفق روابط عمومی را از دیگر همکارانشان جدا می‌سازد.

گرافیک از لحاظ رده بندی هنرها، شاخه و حیطه ای از هنرهای تجسمی است. گرافیک یا ارتباط تصویری یک پیام غیرکلامی است.

یکی از کارکردهای گرافیک در حوزه روابط عمومی استفاده از گرافیک اطلاع رسان می باشد.

گرافیک اطلاع رسان، نوعی ترکیب هوشمندانه تصاویر، متون، ارقام و... برای بیان بصری اطلاعات (به ویژه اطلاعات پیچیده) می باشد.

از دیگر مباحث مرتبط با حوزه روابط عمومی که یک مدیر باید به آن توجه داشته باشد، آشنایی با سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای در حقیقت تحقیق، تحلیل، آموزش و آگاهی از تاثیرات رسانه‌ها ( رادیو، تلویزیون، فیلم، موسیقی، روزنامه، مجله، کتاب، اینترنت، تکنولوژی‌های جدید ماهواره ای، رسانه‌های الکترونیک و...) بر روی افراد و جوامع می باشد.

از مهمترین اهداف اصلی سواد رسانه ای آگاه کردن و سعی در کم کردن تاثیرات منفی رسانه‌ها بر روی کودکان، دانش آموزان، جوانان و مخاطبان جامعه هدف می باشد.

آگاه بودن به علم ارتباط تصویری و هنر گرافیک نقش مهمی در پیشبرد اهداف سازمان و انجام تبلیغات صحیح را دارد.

تبلیغات صحیح به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی می‌تواند نقش بسیار مهمی را در سیاست‌های و استراتژی‌های بازاریابی موسسه از قبیل ارتباط با مشتریان و مخاطبان، معرفی محصولات جدید، اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مخاطبان نسبت به شرکت و نشان تجاری آن و ... ایفا کند. در این شرایط شرکت‌هایی که بتوانند از ابزار و امکانات در دسترس خود همانند طراحی و توسعه کالاهای جدید، تجدید ساختار کانال توزیع و ارایه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات موثر به درستی استفاده کنند می‌توانند بر این چالش‌ها فائق آمده و بقای مداوم خود را تضمین کنند.

/ 0 نظر / 29 بازدید