وبلاگ شخصی محمدجواد محسن زاده
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: محمد جواد محسن زاده - ۱۳٩٢/٧/٢٧

آیا هنرمندانِ گرافیست و آشنا به ارتباط تصویری به مدیران و متخصصان رشته‌های مختلفِ جامعه از جمله «روابط عمومی» نیازمندند یا بالعکس؟

آیا یک مدیر روابط عمومی تنها با دانشِ مربوط به ارتباطات انسانی می‌تواند در عملکرد خود موفق باشد یا نیازمند داشتن تحصیلات و تخصص هنری و بکار بردن مشاوره با متخصصین فن تبلیغات و هنر بویژه «ارتباط تصویری» در کارهای خود می باشد؟



در جواب به این سوالات می گوییم که نه تنها مدیران و متخصصان بلکه عامه مردم به هنرمندانِ ارتباط تصویری نیازمندند؛ چراکه جایگزینی ارتباط تصویری با کلام و عبارات گویشی نه تنها ضامن ماندگاری پیام در محیط می‌گردد بلکه دامنه تاثیر گذاری پیام را افزایش داده، موجب بهره‌وری سازمانی در مدیریت فضای کسب و کار سازمانی می‌گردد.

دنیا، دنیای رسانه و دنیای ارتباطات می باشد. در این میان فردی موفق به برقراری ارتباط در زمینه های مختلف می باشد که زبان ارتباطات بخصوص ارتباطات تصویری که زبانی بین المللی می باشد را به خوبی درک نماید.

یک متخصص، جراح و پزشک نیازمند گرافیست می‌باشد؛ چرا که دستگاهی که قرار است با آن در اتاق عمل کار کند توسط گرافیست به زبان تصویر در آمده و می‌تواند علاوه بر تخصص خود از راهنمای تصویری استفاده کند که آن را گرافیست بیان می کند.

یک مخترع نیازمند گرافیست است؛ چراکه پس از ثبت اختراع و عرضه دستگاه جدید، کسی که زبان کارِ آن دستگاه یا وسیله قرار است به مخاطبان رسانده و طرزالعمل آن را از طریق بروشور، کاتالوگ، نمادها و راهنماهای تصویری در منوها و ... به مخاطبان برساند، یک هنرمند است!

یک مدیر نیازمند گرافیست است؛ چراکه برای انعکاس عملکرد مجموعه و اداره تحت امرش باید یک مدیر روابط عمومی با قدرت تبلیغات بالا را داشته باشد که بتواند دستاوردها و خدمات را در قالب‌های مختلف اطلاع‌رسانی، تبلیغاتی و رسانه‌ای با زبانی گویا و در بستری زیبا به مخاطبین، توسط یک گرافیست ارائه دهد.

ارتباط تصویری نیازی به روابط عمومی ندارد؛ اما عکس این قضیه صادق است و روابط عمومی ـ به ویژه در عصر کامپیوتر و اینترنت - نیاز کارکردی و حتی ماهوی به ارتباطات تصویری دارد.

ارتباط تصویری می‌تواند نقش بسیار مهمی را در سیاست‌ها و استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌ها در ارتباط با مشتریان، اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان نسبت به شرکت ایفا کند.

اشباع بازارها، تشدید رقابت، تغییر در سلیقه‌ها و نیازهای مشتریان، شرکت‌های ایرانی را با چالش‌های متعددی در فعالیتهای بازرگانی و صنعتی مواجه کرده است.

تبلیغات صحیح به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی می‌تواند نقش بسیار مهمی را در سیاست‌های و استراتژی‌های بازاریابی موسسه از قبیل ارتباط با مشتریان، معرفی محصولات جدید، اصلاح و تغییر ذهنیت مشتریان و مخاطبان نسبت به شرکت و نشان تجاری آن و ... ایفا کند.

در این شرایط شرکت‌هایی که بتوانند از ابزار و امکانات در دسترس خود همانند طراحی و توسعه کالاهای جدید، تجدید ساختار کانال توزیع و ارایه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و همچنین تبلیغات موثر به درستی استفاده کنند می‌توانند بر این چالش‌ها فائق آمده و بقای مداوم خود را تضمین کنند.

در پایان پست الکترونیکی و آدرس اینترنتی وبلاگ پژوهشگر محمد جواد محسن زاده جهت ارتباط خوانندگان ذکر می گردد: Mj.mohsenzadeh@gmail.com ـ mohsenzadeh.persianblog.ir

محمد جواد محسن زاده
کارشناس ارتباط تصویری ـ دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ـ مدیر روابط عمومی
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :